Warmetruiendag is heel geschikt voor ondernemingen die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Veel kleine en middelgrote bedrijven die mee zouden willen doen kunnen de voordelen van de actiedag zelf moeilijk inschatten. Klimaatverbond Nederland heeft daarom dit jaar een app op de actiesite gezet die voor ieder bedrijf direct uitrekent wat Warmetruiendag ze oplevert – en hoe weinig tijd en inspanning het kost. De Businesscase Warmetruiendag maakt drie soorten opbrengsten zo concreet mogelijk. Een bedrijf dat de Warmetruiendag met zijn medewerkers viert krijgt daar zowel een kostenbesparing als klimaatwinst voor terug, plus positieve aandacht van de omgeving voor, tijdens en na de actiedag. Alle drie de waarden worden berekend.

Voorbeeld: De Impact Hub

De Impact Hub is een internationale community met een ontmoetings- en werkplek in Amsterdam-Oost. De actie kost de Hubbers vier werkuren: overleggen, oproepen ophangen om een warme trui aan te trekken op vrijdag 10 februari en de bedrijfsverwarming een graadje lager in te stellen. Warmetruiendag betrekt minimaal 88 mensen bij de actie: zo’n 40 ondernemers en hun familie, vrienden en collega’s. Op één Warmetruiendag bespaart de Impact Hub het verbruik van drie huishoudens. De actiedag levert 6 euro op, voor een heel stookseizoen zou dat een besparing van 1919 euro betekenen. Impact Hub stoot die dag 20 kilo minder CO2 uit, wat in een heel seizoen 7004 kilo CO2 kan worden.

Businesscase toont aan: bedrijven stoken te warm

De elfde Warmetruiendag groeit uit de klaslokalen en gemeentehuizen richting kantoren, horecagelegenheden en andere werkvloeren. Het binnenklimaat wordt meestal centraal geregeld, waardoor de meeste werkruimtes veel te warm zijn. 54 procent van de ondervraagden vindt het veel te warm in winkels, 39 procent heeft geen invloed op het binnenklimaat op hun eigen werk, bleek in 2016 uit een enquête van I&O Research onder 2550 Nederlanders.

Zeventiende Warmetruiendag 2023

Naar verwachting doen weer meer dan 200.000 mensen mee aan Warmetruiendag op 10 februari. Ruim 1,5 miljoen mensen gingen hen voor in tien jaar. Deelnemers zetten massaal de verwarming een standje lager, trekken een extra warme trui aan, en besparen thuis, op school of op het werk 6 procent energie en 6 procent CO2 per graad. De actie is een idee van Klimaatverbond Nederland, het samenwerkingsverband van decentrale overheden voor goed klimaatbeleid.